Samenleeskrat: De Gemeneriken – Jeroen van Berckum (4/5/6)
Categorie Tijdelijke LBK
Groep Groep 4, Groep 5, Groep 6
Tags Leesbevordering
Prijzen
  • Aantal punten 1 punt
Terug

Samenleeskrat: De Gemeneriken – Jeroen van Berckum (4/5/6)

Met de hele klas een verhaal beleven door allemaal hetzelfde boek te lezen: dat leidt tot mooie gesprekken en veel leesplezier.

De krat bestaat uit 32 boeken en een handleiding voor de leerkracht. In de handleiding worden suggesties gegeven om gesprekken te voeren aan de hand van “Vertel eens…” vragen van Aiden Chambers over het boek.

Madelief Grommel is het liefste meisje ter wereld. Dat vinden haar ouders niet leuk. Daarom moet ze naar de School voor Gemeneriken. Ze krijgt er les van leerkrachten als juf Achterbaks, meester Kattenkwaad en juf Vloekgraag. Zij moeten van Madelief een echte Gemenerik maken. Maar het loopt niet helemaal zoals gepland …
Een verhaal over een meisje dat een echte rebel is door lief te zijn.

Het verhaal leest prettig door de vlotte schrijfstijl en de niet al te lange hoofdstukken. De humor en dan vooral alle grappige, zelfverzonnen scheldwoorden zullen bij de kinderen zeker in de smaak vallen. Ook de hilarische namen van de leerkrachten werken op de lachspieren.
De illustraties van Marianne van der Walle zijn in zwart/wit en super grappig, ze geven het verhaal zó goed weer.
Ook zijn alle personages beeldend beschreven en goed uitgewerkt.

Dit alles maakt ´De gemeneriken´ tot een heerlijk boek voor de kinderen om te lezen. Door de dikgedrukte woorden en zinnen in het boek is het ook echt een aanrader om te gebruiken tijdens het oefenen met Interpreterend lezen (Zie Open Boek 3.0). Zo weet je namelijk precies welke woorden je wat extra’s moet geven!


Dit krat sluit aan bij kerndoelen:
1: De school zorgt voor een rijke taal- en leesomgeving voor alle leerlingen;
3: De leerling toont begrip van beluisterde, gelezen en bekeken teksten;
10: De leerling voert gesprekken afgestemd op doel, gesprekspartner en context;
11: De leerling voert gesprekken om tot kennisopbouw, begrip of een aanpak te komen;
17: De leerling toont inzicht in verhalende teksten met behulp van kennis over verteltechnieken;
18: De leerling verkent genrekenmerken van literatuur;
20: De leerling verkent welke functies literatuur heeft.

Helaas is dit project niet meer beschikbaar omdat het al voor alle projectperiodes is gereserveerd.