Samenleeskrat: Kermiskind – Jacques Vriens (6/7/8)
Categorie Leesbevorderingskratten
Groep Groep 6, Groep 7, Groep 8
Prijzen
  • Aantal punten 1 punt
Terug

Samenleeskrat: Kermiskind – Jacques Vriens (6/7/8)

Met de hele klas een verhaal beleven door allemaal hetzelfde boek te lezen: dat leidt tot mooie gesprekken en veel leesplezier.

De krat bestaat uit 32 boeken en een handleiding voor de leerkracht. In de handleiding worden suggesties gegeven om gesprekken te voeren aan de hand van “Vertel eens…” vragen van Aiden Chambers over het boek.

Rosa reist samen met haar familie het land door om op kermissen in theatervoorstellingen te spelen. Maar eigenlijk vindt Rosa toneelspelen verschrikkelijk. Als kleuter moest ze al meedoen en stond ze te huilen op het podium. Nu ze ouder is, speelt ze braaf haar rolletjes, maar ze zou liever bij de draaimolen helpen of achter de kassa zitten. Gelukkig heeft Rosa Teunis, de zeventienjarige jongen die de sterren van de hemel speelt in hun toneelstukken, vooral in de vrouwenrollen. Met hem sluit ze een dierbare vriendschap en ze komt erachter dat hij een groot geheim heeft.

Maar dan krijgt Rosa's vader een ongeluk. Oom Gerrit neemt de leiding over en gedraagt zich als een tiran. Wanneer hij Teunis wil ontslaan, komt Rosa met haar vriend in actie. Zo ontdekt Rosa dat ze toch meer voelt voor het theater dan ze wil toegeven. Lukt het Rosa en Teunis om oom Gerrit te stoppen?

Kermiskind is het nieuwe kinderboek van Jacques Vriens voor kinderen vanaf 10 jaar. Een prachtig historisch verhaal over een reizend theatergezelschap dat zich afspeelt op een kermis rond 1920. Als geen ander weet meesterverteller Jacques Vriens de geschiedenis van de jaren 20 tot leven te brengen voor de jonge lezer.


Dit krat sluit aan bij kerndoelen:
1: De school zorgt voor een rijke taal- en leesomgeving voor alle leerlingen;
3: De leerling toont begrip van beluisterde, gelezen en bekeken teksten;
10: De leerling voert gesprekken afgestemd op doel, gesprekspartner en context;
11: De leerling voert gesprekken om tot kennisopbouw, begrip of een aanpak te komen;
17: De leerling toont inzicht in verhalende teksten met behulp van kennis over verteltechnieken;
18: De leerling verkent genrekenmerken van literatuur;
20: De leerling verkent welke functies literatuur heeft.

Startdatum Einddatum
23 september 2024 29 november 2024 volgeboekt
6 januari 2025 14 maart 2025 volgeboekt
7 april 2025 20 juni 2025 volgeboekt